Репозитарій Пенітенціарної академії України

Репозитарій Академії – це електронна база даних для накопичення, систематизації, довготривалого зберігання та репрезентування результатів наукових досліджень, праць, створених науковими, науково-педагогічними працівниками, здобувачами вищої освіти Пенітенціарної академії України та надійного відкритого доступу до матеріалів через мережу Інтернет.
Репозитарій є частиною загальної електронної колекції наукової бібліотеки Пенітенціарної академії України.

 

Recent Submissions

Item
Проблема освіченості у проповідницькому дискурсі українського бароко
(Академія Державної пенітенціарної служби, 2018) Співак В. В.; Spivak V. V.
У статті розглянуто погляд українського проповідника XVII ст. Антонія Радивиловського на освіту та освіченість з точки зору її корисності чи шкід ливості для загального й особистого блага, а також спасіння душі християнина. Встановлено, що освіта визнається українським церковним мислителем корисною для людини або, навпаки, шкідливою для спасіння та оточення залежно від її застосування. Акцентовано увагу, що чітко простежується тенденція до розрізнення Радивиловським морально-етичних вимог, призначених для чернецтва, та тих, що адресовані мирянам. Так, освіченість зачислено проповідником до чеснот, що необхідні обом станам. Однак для служителів церкви, особливо для вищого духовенства і проповідників, освіта бажаніша, ніж для світських осіб, які можуть обійтися й без неї. Проте в загальних рисах Антоній Радивиловський та його сучасники сприймають новий європейський цивілізаційний підхід до освіти, що стверджує її позитивний зміст та високу роль у суспільному житті. In clause the sight of the Ukrainian preacher of XVII century, Antoniy Radivilovskiy on education is considered, from the point of view of its utility or harm for the common or personal blessing, and as rescue souls of the Christian. The author analyzes the general ideological changes in the consciousness of baroque church thinkers and their relationship to previous views on education. The view of the Ukrainian preacher of the XVII century named Anthony Radyvylovsky on education and accomplishment in terms of its usefulness or harmfulness to the public and private good, and Christian salvation is considered. The comparative analysis of Radyvylovsky views with the outlooks of the other religious thinkers of the XVII сentury is conducted. The author comes to the conclusion that education is recognized by Anthony Radyvylovsky and by the other Ukrainian church thinkers of the XVII century as useful to humans or just on the contrary as harmful to salvation and others, depending on its use for good or evil things. All mentioned above is consistent with the generally accepted at the time of humanistic program of «enlightened piety», according to which - the main requirement was the «good Christian» education with a set of moral virtues. Next to the elevation of wisdom and understanding to the rank of virtue there are appealings to traditional Christian «pious simplicity», that witnesses the eclecticism of Ukrainian intellectuals outlook where quite diametrically opposed views on education and accomplishment coexisted. Anthony Radyvylovsky and his contemporaries perceive a new European civilizational approach to education that maintains its positive content and a high role in public life. It is judged that education admits as the Ukrainian thinker useful to the person or on a revolution harmful depending on its use for good or malicious has put.
Item
Заповіти козацької старшини другої половини XVII – XXIII ст.
(Академія Державної пенітенціарної служби, 2018) Попружна А. В.; Popruzhna A. V.
Статтю присвячено духівницям козацької старшини – актам останньої волі соціально-політичної еліти другої половини XVII–XVIII ст. Проаналізовано основні наукові дослідження цієї теми, висвітлено історичні особливості актів спадкового права Гетьманщини, термінологію, порядок укладання, струк туру і зміст документів, зроблено історіографію проблеми. Духівниці представників козацької старшини дозволяють відтворити поховальну культуру цієї провідної спільноти як соціокультурний феномен ранньомодерної доби. Вони є свідченням матеріальних та духовних підготувань людини дозавершення земного шляху. Водночас духівниці ілюструють світогляд, релігійність, смаки, родинні стосунки та повсякденне життя військовополітичної еліти другої половини XVII–XVIII ст. Окреме місце у духівницях посідають майнові і грошові пожертви заповідачів на користь храмів та монастирів, що є джерелом з історії благодійництва в Гетьманщині. The article is devoted to the clerks of the Cossack elder - the acts of the last will of the social and political elite of the second half of the XVII-XVIII centuries. The main scientific researches of the given topic are analyzed, historical features of the hereditary Hetmanate rights, terminology, procedure of conclusion, structure and content of documents are highlighted, historiography of the problem is analyzed. Meta statti panyaguk in addition, on the basis of the analysis of the texts of the Cossack officers of the other half of the XVII – XVIII centuries. Due to the structure, structure, rights of individuals of the remaining will of the socially political Hetmanschini. Traditions of the design of the testament of the urnіznomanіtnuvalisya of the special features of character, temperament, life of opinion, the author of the author. Replacing the testament with the use of obuvleniyeni i materіalnim stanovischem zapovіdacha that the nature of the young movement. The bells of the representatives of the Cossack elders allow us to recreate the funeral culture of this leading community as a sociocultural phenomenon of the early modern era. They are evidence of the material and spiritual preparation of man to the completion of the earthly path. At the same time, the clergy illustrate the worldview, religiosity, tastes, relationships and everyday life of the military-political elite of the second half of the XVII-XVIII centuries. Especially people of the early modern hour were filled with high visibility. To that okrіm maynovy rozporyazhen important warehouse testamentent boules pious rozporyadzhennya. Zagalom, spirit of XVII–XVIII century. The boules are not just private acts of the right to disagree on the headaches of the dead, like those of the year, and the memory of the laudatory culture. Zapovіti mіstyat іnformatsіyu about representatives of the Cossack officers before the completion of the earthly life, obrunnya msіtsya pokhovannya, grateful devour.A special place in the clergymen is the property and donations of the testers in favor of the temples and monasteries, which is a source of the history of philanthropy in the Hetmanate. Doskіdzhennya spadkovih akviv mozhe buti korisnym for іstorikіv rights, supposedly problems and succession of mine, zokrem, sp_vvdnoshennya pravovyh norms with everyday practices.
Item
Активізація пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти
(Академія Державної пенітенціарної служби, 2018) Педорич А. В.; Pedorych A. V.
У статті розглянуто питання активізації пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти. Досліджено використання на практиці різних видів нетрадиційних лекцій: проблемна лекція, лекція-провокація (лекція із запланованими помилками), лекція на двох, лекція-візуалізація, лекціяпрес-конференція, лекція-консультація, лекція-діалог. Розкрито особливості сприйняття лекційного матеріалу через призму ви користання принципів осучаснення традиційної лекції. Експериментально виявлено особливості протікання проблемної лекції, лекції-провокації, лекції візуалізації молодіжною аудиторією денної форми навчання і більш дорослою аудиторією слухачів заочної форми навчання та курсів підвищення кваліфікації. Запропоновано варіанти порад під час проведення лекційних занять у закладах вищої освіти залежно від специфіки аудиторії. This article deals with an issue of activating cognitive activity of students during lecturing in higher education institutions. The historical development and the present place of lectures in educational activities of students and learners in higher education institutions are analyzed. The questions of the traditional lecture updcontextual education are revealed: the principle of problematicity; the principle of gaming activity; the principle of dialogue communication; the principle of collective activity and the principle of dual-progress. Using in practice of different kinds of non-traditional lectures: a problematic lecture, a lecture-provocation (lecture with planned mistakes), a lecture-twice, a lecture-visualization, a lecture-press conference, a lecture-consultation, a lecturedialogue are researched. The course of different types of above-mentioned lectures depending on the audience, who listened to lecture material, is analyzed. The features of lecture material perceiving through the prism of using of updating principles are revealed. Course features of a problematic lecture, a lectureprovocation, a lecture-visualization by the young audience of the day-time form of education and by the adult students of correspondence form of training and postgraduate courses are revealed. Variants of counsels for lecturing in higher education institutions depending on audience are proposed. The study has shown: the method of a lecturing lesson has to be transformed, but it is irrational to reduce the number of lecturing or to reject this type of training. The lecture is that variant of teaching and educational fervor, where individual role of a teacher and the great activity of students encourage to study a lot of educational material, to establish operational feedback, to intensify cooperation between teachers and students and to achieve high educational results.
Item
Причини виникнення конфліктів у середовищі засуджених в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби України
(Академія Державної пенітенціарної служби, 2018) Настояща У. В.; Nastoyashcha U. V.
Конфлікт як явище властиве будьякому соціальному організму. Однією з найнебезпечніших тенденцій сучасного розвитку суспільства стало помітне збільшення кількості та деструктивності соціальних конфліктів на самих різних його рівнях. Не оминуло це і середовище засуджених, де конфлік ти є кримінально небезпечним явищем, оскільки дестабілізують оперативну обстановку, сприяють здійсненню агресивних кримінальних діянь. Додатково все це посилює затягнутий період реформування пенітенціарної системи, що розпочався з 2016 року [9] із затвердження низки наказів, в основі яких є покращання умов пеколоніях та слідчих ізоляторах. Однак результатом цієї реформи спостерігається тенденція збільшення злочинів у місцях позбавлення волі, які за своїми наслідками відрізняються особливою жорстокістю та тяжкістю. Жертвами злочинів у виправних установах є не тільки засуджені, наприклад, нещодавній випадок вбивства у Криворізькій ВК № 80 у серпні 2018 року [11] або ж минулорічний у серпні 2018 року в Чернігівському слідчому ізоляторі [12], а й співробітники колоній. ребування в місцях позбавлення волі засуджених, дотримання їх прав і гуманізації кримінального-виконавчого механізму [10], що мало привести до поліпшення психологічного клімату в колективах засуджених та позитивного стану оперативної обстановки в колоніях та слідчих ізоляторах. Однак результатом цієї реформи спостерігається тенденція збільшення злочинів у місцях позбавлення волі, які за своїми наслідками відрізняються особливою жорстокістю та тяжкістю. Жертвами злочинів у виправних установах є не тільки засуджені, наприклад, нещодавній випадок вбивства у Криворізькій ВК № 80 у серпні 2018 року [11] або ж минулоріч ний у серпні 2018 року в Чернігівському слідчому ізоляторі [12], а й співробітники колоній. The article deals with the causes of conflicts in the prisoners’ environment in penitentiary institutions and investigative detention facilities of the State Penitentiary Service of Ukraine, and as one of the forms of prevention as joint activities and staff criminal competence of colonies and detention centers. The article gives the views of various scholars on the nature of conflicts emergence and the reasons that serve this phenomenon. Methods and forms of conflict prevention are considered. It describes a number of procedures for controlling conflict situations as one of the penitentiary institution conflicting competences. On the basis of practical data and empirical research of scholars, a number of main conflicts causes among convicts and ways to prevent them are presented. An analysis of the evidence suggests that the most typical violations among convicts serving sentences in the form of imprisonment are the incitement of conflicts. Increased emotional excitability of individual convicts contributes to the occurrence of this phenomenon. Most of the participants in the conflicts are carriers of accented consciousness, in which there are contradictions and they are reflected in an emotional-conflict form. In this case, the possible "narrowing of consciousness" suppresses in individuals a sense of common sense, leads to an inadequate assessment of the possible consequences of the conflict, and victory over the opponent often turns out to be "Pyrrhic victory". The ability to prevent and stop conflicts is a basic skill of the penitentiary organs and institutions staff that work with convicts and it is a part of the conflicting competencies of the State Criminal Execution Service employee of Ukraine. But it is not always possible in the context of penitentiary institutions and investigative isolators to identify conflicts in time, which is explained by their latent character. This task facilitates the ability to use socio-psychological methods for studying conflicts, also described in this article. Improving the effectiveness of social and psychological work in places of deprivation of liberty, taking various measures to adapt prisoners and reduce relapse of crime, increase the conflict competence of staff forces to take into account all the groups of factors that affect the emergence of conflict situations in places of deprivation of liberty.
Item
ГЕНДЕРНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У НАПРЯМКУ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТА КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ ІЗ ЗАСУДЖЕНИМИ ЖІНКАМИ
(Академія Державної пенітенціарної служби, 2018) Мірошниченко О. М.; Miroshnychenko O. M.
. У статті розглянуто проблеми гендерно-орієнтованого підходу у роботі із засудженими жінками, особливості організації соціально-психологічної діагностики та корекційної роботи щодо жінок-засуджених на різних етапах відбування кримінального покарання. У результаті дослідження проведено анкетування «Соціально-психологічної експертизи готовності до змін», що дозволило отримати комплексний аналіз особистості засудженого з урахуванням соціальних і психологічних виявів та особливостей. А також отримані дані дозволяють планувати роботу з підготовки до змін з урахуванням максимального зниження ризику рецидиву. Отримані результати сприяють розробці програм (індивідуально для кож ної засудженої), спрямованих на корекцію виявлених в ході запропонованої системи оцінки проблем та з метою підготовки засуджених до життя на волі. This article deals with the problems related to the gender-sensitive approach while working with convicted women and the peculiarities of organizing of socio psychological diagnosis and correction work concerning convicted women at different stages of serving a criminal sentence. Women’s criminality is a separate topic for research because of its originality and specifics of the structure of the crimes committed, its impact on society, its ethical and psychological atmosphere, and other components. The similar situation reflects the relative increase in crimes committed by women and an enhancement of their part in the structure of the total number of crimes. On this basis, a version of the questionnaire “Socio-psychological examination of readiness for changes” was developed. This questionnaire provides a comprehensive analysis of convict’s personality, taking into account social and psychological manifestations and peculiarities. Received data also give an opportunity to plan the work concerning preparing for changes in such a way that help to minimize the risk of relapse as much as possible. To identify and to classify the needs, personal characteristics and cognitive and behavioral problems that determine an unlawful behavior. To formulate directions for individual and group work concerning preparing for changesThe results will help the staff of all interested services and organizations to develop a program (individually for each convict) aimed at correcting the problems identified during the proposed system of assessment, in order to prepare convicts for life at will. Thus, the work concerning preparing for changes will become more effective if we begin with solving the deep personal problems and only then we gradually move on to the practice of learning some specific skills. Prospects for further research are that the work on reducing the level of recidivism among women and preparing for change will become more effective if we begin with the solution of deep personal problems and only then we will gradually move on to the practice of learning specific skills.