Активізація пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Академія Державної пенітенціарної служби
Abstract
У статті розглянуто питання активізації пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти. Досліджено використання на
практиці різних видів нетрадиційних лекцій: проблемна лекція, лекція-провокація (лекція із запланованими помилками), лекція на двох, лекція-візуалізація, лекціяпрес-конференція, лекція-консультація, лекція-діалог. Розкрито особливості сприйняття лекційного матеріалу через призму ви
користання принципів осучаснення традиційної лекції. Експериментально виявлено особливості протікання проблемної лекції, лекції-провокації, лекції
візуалізації молодіжною аудиторією денної форми навчання і більш дорослою аудиторією слухачів заочної форми навчання та курсів підвищення кваліфікації. Запропоновано варіанти порад під час проведення лекційних занять у закладах вищої освіти залежно від специфіки аудиторії.
This article deals with an issue of activating cognitive activity of students during lecturing in higher education institutions. The historical development and the present place of lectures in educational activities of students and learners in higher education institutions are analyzed. The questions of the traditional lecture updcontextual education are revealed: the principle of problematicity; the principle of gaming activity; the principle of dialogue communication; the principle of collective activity and the principle of dual-progress. Using in practice of different kinds of non-traditional lectures: a problematic lecture, a lecture-provocation (lecture with planned mistakes), a lecture-twice, a lecture-visualization, a lecture-press conference, a lecture-consultation, a lecturedialogue are researched. The course of different types of above-mentioned lectures depending on the audience, who listened to lecture material, is analyzed. The features of lecture material perceiving through the prism of using of updating principles are revealed. Course features of a problematic lecture, a lectureprovocation, a lecture-visualization by the young audience of the day-time form of education and by the adult students of correspondence form of training and postgraduate courses are revealed. Variants of counsels for lecturing in higher education institutions depending on audience are proposed. The study has shown: the method of a lecturing lesson has to be transformed, but it is irrational to reduce the number of lecturing or to reject this type of training. The lecture is that variant of teaching and educational fervor, where individual role of a teacher and the great activity of students encourage to study a lot of educational material, to establish operational feedback, to intensify cooperation between teachers and students and to achieve high educational results.
Description
Педорич А. В. Aктивізація пізнавальної діяльності студентів під час читання лекцій у закладах вищої освіти // Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. - 2018 . - № 1 (1). - C. 104-117.
Keywords
: лекція, принципи контекстного навчання, проблемна лек ція, лекція-провокація, лекція на двох, лекція-візуалізація, лекція-прес конференція, лекція-консультація, лекція-діалог., lecture, contextual teaching principles, problematic lecture, lecture provocation, lecture for two, lecture-visualization, lecture-press conference, lecture consultation, lecture-dialogue