Громадянська освіта: правовий та гендерний аспекти
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Академія Державної Пенітенціарної служби
Abstract
У статті досліджується модернізація освіти в Україні з акцентом на важливість системної імплементації громадянської та гендерної освіти в суспільний простір для виховання, формування та розвитку громадян, які усвідомлюють свої права та обов’язки, мають свою громадянську позицію, патріотизм, активність, згуртованість та толерантність.
Розкрито складові громадянської та гендерної освіти, основну нормативно-правову та програмну бази щодо їх наскрізного впровадження у формальну та неформальну системи освіти.
The article examines the problems of modernization of education in Ukraine nd focuses on the importance of systematic implementation of civic and gender education in the public space for educational needs, formation and development of citizens who are aware of their rights and responsibilities who have an active citizenship position, patriotism, active outlook, cohesion and tolerance. The article reveals the components of civic and gender education, the main normative-legal and program base for their implementation in the formal and non
formal education system. The issue of strengthening is revealed considering the practical component in the training of specialists in the humanitarian sciences and the importance of using the most effective research tools, taking into account gender aspects. The importance of mastering the skills by higher education obtainers of conducting sociological research using modern information technologies, platforms and social networks is emphasized. One of them is determined to be the online service Google Forms, which allows easily creating a variety of tests, surveys, getting feedback, automatically process information and presenting it in graphical forms for easy analysis. The results of a sociological survey using the Google Forms survey showed significant differences in the responses of women and men, indicating mandatory gender and age differentiation in the research. The problems of fragmentation of civic and gender education, lack of a unified cross-cutting approach to the structure of civic competencies, insufficient practical orientation of education cause unsystematic approaches and activities, uncoordinated actions of stakeholders, especially in training humanities and civil servants. Thus, the educational, scientific and managerial community faces an
important task to find new forms, adequate to the challenges of the information age, content and mechanisms of civic and gender education for all groups as a factor of
democratization of Ukrainian society.
Description
Карпова І. Г., Мельник О. Є. Громадянська освіта: правовий та гендерний аспекти//Науковий вісник Сіверщини. Серія: Право.-2021.- № 2 (13).-С. 7–20.
