Дистанційне навчання у закладах вищої освіти: історико-педагогічний і теоретичний дискурси
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Академія Державної пенітенціарної служби
Abstract
У статті розглянуто особливості дистанційного навчання та його технологій в історичному ракурсі, педагогічні методи та прийоми, які використовуються під час дистанційної форми навчання.
Метою статті є аналіз історико-педагогічних аспектів і теоретичних засад розвитку дистанційного навчання та його запровадження закладами вищої освіти України в сучасних умовах.
Методологія статті. Розгляд змісту понять «дистанційна освіта» й «дистанційне навчання». Розкрито, що дистанційне навчання передбачає
здійснення взаємодії між викладачем і студентами на відстані з використанням інформаційних та комунікаційних технологій, які дозволяють забезпечити його в індивідуальній та груповій формах. Встановлено, що в історичній ретроспективі етапи розвитку дистанційного навчання ототожнюються з використанням односторонньої передачі інформації (радіо, телепередачі, відеозаписи), кейс-навчанням, двостороннім зв’язком (консультації, листування тощо), трансляційним навчанням (конференції, форуми, комп’ютерні технології та освітні платформи тощо). Продемонстровано переваги та недоліки синхронного й асинхронного навчання. Теоретичну основу дистанційного навчання представлено через дидактичні методи навчання, науково-методичне забезпечення, принципи дидактики.
Результати. Аналіз історичних етапів розвитку дистанційного навчання дозволив виділити особливості використання дидактичних моделей, методик,
комп’ютерних технологій (мережеве навчання, інтерактивне онлайн-навчання, електронна пошта, Web, мультимедійні програми, ігри, навчальні
платформи тощо). Доведено, що ефективність дистанційного навчання залежить від урахування індивідуальних особливостей суб’єкта учіння, дотри-
мання відповідного темпу подачі матеріалу та контролю засвоєних студентом знань і вмінь, професійної спрямованості навчання, змістовного
наповнення, розвитку індивідуальної і групової творчості та компетентностей, які задекларовані в освітній програмі.
Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що вони дозволяють обрати викладачу перевірені часом методи і технології дистанційного навчання, врахувати їхні переваги та недоліки в освітньому процесі.
The peculiarities of distance learning and its technologies in historical perspective, pedagogical methods and techniques used in distance learning are
considered in the article.
The purpose of the article is to analyze the historical and pedagogical aspects and theoretical foundations of distance learning and its introduction by higher
educational institutions of Ukraine in modern conditions.
Methodology of the article. Consideration of the essence of the concepts of "distance education" and "distance learning". It is found out that distance learning
involves the interaction between teacher and students at a distance with the use of information and communication technologies that allow to provide it in individual and group forms. It is revealed that in historical retrospect the stages of distance learning development are identified with the use of one-way information transmission (radio, television, video), case studies, two-way communication (consultations, correspondence, etc.), broadcast learning (conferences, forums, computer technology and educational platforms, etc.). The advantages and disadvantages of synchronous and asynchronous learning are demonstrated. The theoretical basis of distance learning is presented with the help of didactic teaching methods, scientific and methodological support, principles of didactics.
Results. Analysis of historical stages of distance learning allowed to identify the peculiarities of the use of didactic models, methods, computer technologies
(online learning, online interactive learning, e-mail, Web, multimedia programs, games, studying platforms, etc.). It is proved that the effectiveness of distance
learning depends on taking into account the individual characteristics of the subject of studying, adherence to the appropriate rate of presentation and control of
student’s acquired knowledge and skills, professional orientation of studying, essence of studying, development of individual and group creativity and
competencies declared in the academic program.
Practical significance of the obtained results is in the fact that they allow a teacher to choose time-tested methods and technologies of distance learning, take
into account their advantages and disadvantages in the educational process.
Description
Keywords
дидактичні принципи дистанційного навчання, передача інформації засобами зв’язку, онлайн-сервіси, переваги та недоліки дистанційного навчання, етапи розвитку сучасного дистанційного навчання, didactic principles of distance learning, transmission of information by means of communication, online services, advantages and disadvantages of distance learning, stages of development of modern distance learning
