Священнослужителі, обвинувачені або засуджені за державну зраду та виправдовування збройної агресії проти України: соціологічний аналізiз

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Академія Державної пенітенціарної служби

Abstract

В умовах війни релігійні організації, які мають керівний центр на території держави-агресора Росії, активно використовуються ворогом як інструмент ідеологічної складової гібридної війни проти України. На часі необхідність осягнути масштаб цієї проблеми, з’ясувати, коли почалися ці процеси,зрозуміти мотивацію скоєння злочинів проти основ національної безпеки служителями культу, реконструювати характерні риси умовного соціологічного портрета священнослужителя, обвинуваченого та засудженого за колабораційну діяльність. Результати дослідження можуть бути держави та суспільства процесів у сфері релігійної безпеки. Метою дослідження є з’ясування статистичних даних, причин та мотивацій переходу священнослужителів на бік ворога, їхні вікові, освітні, соціальні характеристики, корпоративні зв’язки; окреслення ймовірних шляхів поширення Методологія дослідження базується на співвідношенні теоретичних та емпіричних методів, а саме: пізнання, оцінювання, діагностика, конст ки, групування, оцінювання та прогнозування, моделювання, теоретичного та контент-аналізу даних. У результаті проведеного аналізу виокремлено спільні характерні риси вищих церковних ієрархів, обвинувачених та засуджених за співпрацю з ворогом, проаналізовано їх освітній рівень, місце проходження послуху і навчання, корпоративні та родинні зв’язки, які дали змогу виділити кілька мотиваційних чинників антиукраїнської діяльності цих людей. Крім того, результати дослідження окреслили шляхи й напрями ідеологічного впливу на клір релігійних організацій України задля формування мережі, яка нині активно використовується ворогом у гібридній інформаційній війні проти нашої держави. Висновки. Маємо задокументовані й підтверджені факти державної зради та виправдовування кривавої війни проти України, пособництва та участі в терористичних угрупованнях, обвинувачення в антиукраїнській діяльності в діях половини очільників конфесій, які мають керівний центр на території країни агресорки. Переважна більшість з них (92 %!) належить до вищої ієрархії Української православної церкви в єдності з РПЦ. Третина з них народилася, навчалася та починала духовну кар’єру на території Росії, обґрунтовано підозрюється в міцних корпоративних зв’язках з вищими ієрархами РПЦ, тісних родинних зв’язках у російський силових структурах, фаворитизмі з боку вищих ієрархів та політиків. Більш ніж 40 % фігурантів народилися в Україні, але під час навчання або початкового служіння були цілеспрямовано залучені до антиукраїнської ідеї та її поширення серед населення України. Часто кар’єра цих ієрархів розвивалася підозріло стрімко, невідповідно до їх освітнього рівня, що наштовхує на думку про корупційну складову або особисту зацікавленість кураторів у призначеннях, які були отримані. Слід також зауважити, що в поширенні серед священнослужителів наративів «руського миру» в історичній, культурній та духовній царині не останню роль відігравали ще з 90-х рр. ХХ ст. духовні навчальні заклади та «базові» проросійські монастирі на території України, що були (а може, і досі залишаються) «кузнею кадрів», яку ворог може використати для дестабілізації ситуації всередині країни і не лише в конфесійній сфері. Щодо розуміння мотиваційних механізмів масової колаборації пред ставників духовенства, прошарку, який за логікою мав би стати духовною опорою нашого спротиву, на першому місці стоять їхні власні економічні інтереси, примітивна жага до збагачення, утримання своїх посад та впливів. Усе це накладається на цілеспрямовано сформовану антиукраїнську ідеологію, яка стала їх усвідомленою ідентичністю й урешті призвела до превалювання власних амбіцій над принципами християнської моралі. In today's conditions, religious organizations that have a leadership center on the territory of the aggressor state of Russia are actively used by the enemy as a tool of the ideological component of the hybrid war against Ukraine. It is urgent to understand the scope of this problem, to find out when these processes were launched in time, to understand the motivation for committing crimes against the foundations of national security by ministers of religion, to reconstruct the characteristic features of a conditional sociological portrait of clergy accused and convicted of collaborationist activities. The results of the study can be used to prevent the further spread of processes dangerous to the state in the field of religious security during the war. The purpose of the study is: to clarify the reasons and motivations for the clergy to go over to the enemy, their age, educational, and social characteristics, and to outline the likely ways of spreading the prohibited ideology of “Russian peace” through religious educational institutions and monasteries in Ukraine since the 1990 s. The research methodology is: based on the correlation of theoretical and empirical forms and methods. To form the source base, specific methods of information collection (Internet resources) were used, which allowed for the analysis of certain social problems, including the identification of the features of group consciousness. The research toolkit is based on the methods of sociological sampling,theoretical and content analysis, and data synthesis. As a result of the analysis, common characteristic features of clergy (higher church hierarchs) accused and convicted of collaborating with the enemy were identified, their educational level and place of obedience, corporate and family ties were analyzed, which made it possible to identify several motivational factors of their anti-Ukrainian activities. In addition, the results of the study outlined the ways and directions of ideological influence on the clergy of religious organizations of Ukraine in order to form a network that is actively used by the enemy in the hybrid information war against our state.Conclusions: We have documented and confirmed facts of state treason and justification of the bloody war against Ukraine, aiding and participating in terrorist groups, accusations of anti-Ukrainian activity in the actions of half of the leaders of denominations that have a leadership center on the territory of the aggressor country. The vast majority of them (92 %!) belong to the highest hierarchy of the Ukrainian Orthodox Church in the unity of the Russian Orthodox Church. A third of them were born, studied and began their spiritual careers on the territory of Russia, are reasonably suspected of strong corporate ties with the highest hierarchs of the Russian Orthodox Church, close family ties in Russian security structures, favoritism on the part of Russian hierarchs and politicians. More than 40 % of those involved were born in Ukraine, but during their studies or initial service were purposefully involved in anti-Ukrainian ideology and its spread among the population of Ukraine. Often the careers of these hierarchs developed suspiciously rapidly, not in accordance with their educational level, which suggests a corruption component or personal interest of the curators in the appointments that were received. It should also be noted that in the dissemination of narratives of the "Russian world" among the clergy in the historical, cultural and spiritual area, not the least role was played since the 90s of the 20th century by theological educational institutions and "base" pro-Russian monasteries on the territory of Ukraine, which were (and perhaps still remain) a "forge of personnel" that the enemy can use to destabilize the situation inside the country and not only in the confessional area. Regarding the understanding of the motivational mechanisms of the shameful mass collaboration with the enemy of the clergy, a stratum that logically should become the spiritual support of our resistance, in the first place are their own economic interests, a primitive thirst for enrichment, retention of positions and influence. All this is superimposed on a purposefully formed aggressive anti-Ukrainian ideology, which has become their conscious identity and, ultimately, led to the imposition of their own ambitions over the principles of Christian morality.

Description

Гейда О. С. Священнослужителі, обвинувачені або засуджені за державну зраду та виправдовування збройної агресії проти України: соціологічний аналізiз // Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. - 2025. - № 1 (14). С. 31-50.

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By