Psychological factors of business organisations competitiveness
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Пенітенціарна академія України
Abstract
The study is aimed at identifying the psychological factors of competitiveness of a business organization and determining the directions of organizational
activities for their actualization. The relevance of the study is due to the fact that in today's increasingly competitive environment, an organization should strive to make the most of all available resources and factors that can contribute to its competitiveness among other market players.
On the basis of theoretical analysis, the authors develop a model of internal (organizational) and external psychological factors of competitiveness of a market-type organization. The internal psychological factors comprise three relatively independent subsystems: the managerial subsystem (goal setting,
decision making, labor incentives, change management), the subsystem of professionally important qualities and the subsystem of organizational interaction (socio-psychological climate and corporate culture). The external psychological factors are divided into two subsystems: the client subsystem based on the consumer psychology and the subsystem of institutional interaction with other organizations.
The areas of organizational activities aimed at actualizing internal psychological factors of competitiveness include psychological and managerial
counseling; designing processes with due regard for psychological factors; psychological examination of various components of organizational activities: management decisions, key processes; personnel selection and training; formation of a socio-psychological climate and development of corporate culture.
In order to gain an external competitive advantage, such organizational practices as consumer research, brand development, market positioning, company image
formation, and psychological support of the negotiation process will be appropriate.
The results of the study can be used by top managers of organizations in the formation of strategies to improve the competitiveness of the company, psychology
specialists to determine the directions of psychological support of organizational processes.
Дослідження присвячене виявленню психологічних чинників конкурентоспроможності бізнес-організації та визначенню напрямів організаційної діяльності щодо їх актуалізації. Актуальність дослідження обумовлена тим, що в сучасних умовах зростаючої конкуренції організація має прагнути до максимально повного використання всіх наявних ресурсів та чинників, що можуть сприяти досягненню її конкурентоспроможності серед інших гравців ринку.
На підставі теоретичного аналізу авторами розроблено модель внутрішніх (організаційних) та зовнішніх психологічних чинників конкурентоспроможності організації ринкового типу. Внутрішні психологічні чинники складають три відносно незалежні підсистеми: управлінська підсистема (цілепокладання, прийняття рішень, стимулювання праці, управління змінами), підсистема професійно важливих якостей та підсистема організаційної взаємодії (соціально-психологічний клімат та корпоративна культура).
Зовнішні психологічні чинники розділено на дві підсистеми: клієнтська підсистема, заснована на врахуванні психології споживача, та підсистема
інституційної взаємодії з іншими організаціями. Як напрями організаційної діяльності щодо актуалізації внутрішніх психологічних чинників конкурентоспроможності визначено психолого-управлінське консультування; проєктування процесів з урахуванням психологічних чинників; психологічну експертизу різних складових організаційної діяльності: управлінських рішень, ключових процесів; кадровий відбір і навчання персоналу; формування соціально-психологічного клімату та розвиток корпоративної культури. З метою здобуття зовнішньої конкурентної переваги доцільними будуть такі організаційні практики, як вивчення споживачів, розвиток бренду, позиціонування на ринку, формування іміджу компанії, психологічне забезпечення переговорного процесу.
Результати дослідження можуть бути використані топменеджерами організацій під час формування стратегій підвищення конкурентоспроможності компанії, фахівцями з психології з метою визначення напрямів психологічного супроводу організаційних процесів.
Description
Volevakha I., Volevakha S. Psychological factors of business organisations competitiveness // Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. - 2024. - № 1 (12). - С. 404-415.
Keywords
business organization, competitiveness, psychological factors, management system, professionally important qualities, organizational interactions, interaction with consumers, бізнес-організація, конкурентоспроможність, психологічні чинники, система управління, професійно важливі якості, організаційні взаємодії, взаємодія зі споживачами
