Роль методу вправ у формуванні мовної компетенції майбутніх фахівців правовохоронних органів
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Пенітенціарна академія України
Abstract
У статті схарактеризовано роль методу вправ у формуванні мовної компетенції майбутніх фахівців правоохоронних органів у контексті навчальної дисципліни «Українська мова та основи діловодства», що є нормативною і входить до циклу загальної підготовки ОПП для першого рівня вищої освіти 262 «Правоохоронна діяльність» галузі знань 26 «Цивільна безпека». Доведено, що метод вправ на практичних заняттях з української мови для майбутніх працівників правоохоронних органів безпосередньо впливає на формування мовної компетенції, що передбачає знання здобувачами вищої освіти засобів мови, одиниць і категорій усіх рівнів, а також правил, за якими створюють мовні
конструкції, й уміння такі правила застосовувати. На основі аналізу наукових праць із лінгводидактики з’ясовано, що до сьогодні відсутня єдина усталена класифікація вправ з української мови, оскільки в основу цих класифікацій науковці кладуть різні критерії. Обґрунтовано, що для ефективного формування мовної компетенції метод вправ потребує майстерного керівництва з боку викладача, що передбачає: мотивацію студентів, доведення до свідомості здобувачів освіти мети виконання певних дій, їхньої усталеної послідовності; врахування умов, у яких вони відбуваються; аналіз особливостей виконання, виявлення причин помилок, яких припустилися; пошук можливостей для вдосконалення вмінь і навичок з урахуванням індивідуальних досягнень кожного студента. Ефективність досліджуваного методу для формування мовної компетенції залежить також від усвідомлення здобувачами мети й послідовності виконання вправ. Доведено, що метод вправ спрямований безпосередньо на трансформацію
знань у навички й уміння, формування у здобувачів освіти готовності до виконання практичних завдань, а також на розвиток відтворювальної і творчої активності в
різних умовах. Закцентовано, що використання вправ передбачає реалізацію трьох взаємопов’язаних етапів, зокрема: відтворення дій за зразком з метою їх закріплен
ня; застосування засвоєних дій у нових умовах; виконання вправ творчого характеру. Доцільність застосування методу вправ у реаліях сьогодення зумовлене можливіс
тю їхнього використання в умовах офлайнового й онлайного навчання в закладах вищої освіти.
The author of this article describes the role of the exercise method in the formation of language competence of future law enforcement specialists in the context of the academic discipline "Ukrainian Language and Fundamentals of Office Management", which is normative and is included in the cycle of general training of the OPP for the first level of higher education 262 "Law enforcement activities" of the field of knowledge 26 "Civil security". It is proven that the exercise method in practical classes in the Ukrainian language for future law enforcement officers directly affects the formation of language competence, which involves knowledge by higher education students of language means, units and categories of all levels, as well as the rules by which language constructions are created, and the ability to apply such rules. Based on the analysis of scientific works on linguodidactics, it was found that to date there is no single established classification of exercises in the Ukrainian language, since scientists base these classifications on different criteria. It is substantiated that for
the effective formation of language competence, the exercise method requires skillful guidance from the teacher, which involves: motivating students, bringing to the consciousness of education seekers the purpose of performing certain actions, their established sequence; taking into account the conditions in which they occur; analyzing the features of performance, identifying the causes of errors made; searching for opportunities to improve skills and abilities, taking into account the individual achievements of each student. The effectiveness of the studied method for the formation of language competence also depends on the awareness of the students of the purpose and sequence of performing exercises. It is proven that the exercise method is aimed directly at the transformation of knowledge into skills and abilities, the formation of readiness in education seekers to perform practical tasks, as well as the development of reproductive and creative activity in different conditions. It is emphasized that the use of exercises involves the implementation of three interrelated stages, in particular: reproducing actions according to a model in order to consolidate them; applying learned actions in new conditions; performing creative exercises. The feasibility of using the exercise method in today's realities is due to the possibility of their use in offline and online learning in higher education institutions.
Description
Шумейко З. Є. Роль методу вправ у формуванні мовної компетенції майбутніх фахівців правовохоронних органів//Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки.- 2025.- № 2(15).-С. 228–238.
