Підготовка викладачів професійно- художніх дисциплін в Україні: професійно-педагогічний аспект

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Пенітенціарна академія України

Abstract

Незважаючи на воєнну агресію з боку росії, в Україні продовжують активно розвивати професійно-педагогічну підготовку, яка є важливим чинником підвищення якості освіти та професійного зростання педагогів. Професійно-педагогічна підготовка відіграє ключову роль у забезпеченні якості освіти та професійного розвитку педагогів. Вона формує педагогічні компетентності, надає викладачам знання і навички, необхідні для ефективної роботи зі студентами, включно з методиками викладання, планування та управління. Завдяки їй педагоги засвоюють основи педагогічної етики та моральних цінностей, що допомагає створювати здорову навчальну атмосферу та сприяти гармонійному розвитку особистості студентів. Завдяки професійно-педагогічній підготовці педагоги можуть оновлювати свої знання про сучасні методи навчання, педагогічні технології та підходи до виховання. Відбувається оновлення знань і практик. Професійно-педагогічна підготовка дозволяє глибше освоїти конкретні дисципліни, що дає можливість викладачам передавати спеціальні знання на високому професійному рівні. Загалом професійно-педагогічна підготовка є основою для формування кваліфікованих і компетентних педагогів, що сприяє підвищенню якості освіти й успіху студентів у навчанні. У нашому дослідженні ми розглядаємо професійно-педагогічну підготовку викладачів професійно-художніх дисциплін, що спрямована на формування педагогічних кадрів, які володіють теорією та практикою викладання образотворчого мистецтва в загальноосвітніх, спеціалізованих і вищих навчальних закладах, а також у системі додаткової освіти. Тому мета нашого дослідження – проаналізувати сучасні підходи до професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін в Україні. Визначити ключові проблеми та виклики у сфері підготовки педагогів художніх дисциплін. Окреслити основні напрямки і методики, що забезпечують якісну підготовку фахівців у галузі викладання мистецтва. Дослідити роль педагогічної освіти у формуванні компетентностей викладачів професійно-художніх дисциплін. Запропонувати шляхи вдосконалення системи підготовки педагогічних кадрів для підвищення рівня викладання художніх дисциплін. Despite military aggression from Russia, Ukraine continues actively develop professional and pedagogical training, which is an important factor in improving the quality of education and professional growth of teachers. Professional and pedagogical training plays a key role in ensuring the quality of education and professional development of teachers. It forms pedagogical competences, provides teachers with the knowledge and skills necessary for effective work with students, including teaching methods, planning and management. Thanks to it, teachers learn the basics of pedagogical ethics and moral values, which helps to create a healthy learning atmosphere and promote the harmonious development of students’ personalities. Methodology. Professional training in higher education institutions is carried out according to various organizational forms, models, systems and programs, the main purpose of which is the formation of positive motivation and involvement in active educational and cognitive activities, which is the basis of the professional self-development of the future specialist. Therefore, the purpose of our study is to analyze modern approaches to the professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines in Ukraine. To identify key problems and challenges in the field of training teachers of artistic disciplines. Outline the main directions and methods that ensure high-quality training of specialists in the field of art teaching. To investigate the role of pedagogical education in the formation of competences of teachers of professional and artistic disciplines. To propose ways of improving the system of training of pedagogical personnel to increase the level of teaching of artistic disciplines. Results. Thanks to professional and pedagogical training, teachers can update their knowledge about modern teaching methods, pedagogical technologies and approaches to education. Professional and pedagogical training allows for a deeper mastering of specific disciplines, which enables teachers to impart special knowledge at a high professional level. In general, professional and pedagogical training is the basis for the creation of qualified and competent teachers, which contributes to the improvement of the quality of education and the success of students in their studies. In our study, we consider the professional and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines, which is aimed at the formation of pedagogical personnel who have the theory and practice of teaching fine arts in general education, specialized and higher educational institutions, as well as in the system of additional education.

Description

Колісник-Гуменюк Ю. І. Підготовка викладачів професійно-художніх дисциплін в Україні: професійно-педагогічний аспект // Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. - 2024. - № 2 (13). - С. 97-109.

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By